Szczegóły dokumentu
Powrót do listy dokumentówProtokół nr 39/2022
z XXXIX sesji Rady Miejskiej
w Opolu Lubelskim
Miejsce sesji: obrady XXXIX sesji Rady Miejskiej odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego (ul. Lubelska 4)
Data sesji: 29 marzec 2022 roku
Godzina rozpoczęcia sesji: 1225
Godzina zakończenia sesji: 1420
Numery podjętych uchwał: od XXXIX/326/2022 do XXXIX/342/2022
Prowadzący obrady: Przewodniczący Rady Miejskiej w Opolu Lubelskim - Pan Dariusz Stachowicz
Uczestnicy obrad:
1) Radni Rady Miejskiej - 15 osób (lista obecności w załączeniu do protokołu)
1. Adamczyk Adam
2. Bryś Waldemar
3. Buczek Marcin
4. Cygan Karol
5. Gałek Wiesław
6. Goleń Andrzej
7. Kępiński Dominik
8. Stachowicz Dariusz
9. Stempin Marcin
10. Stępniak Zofia
11. Strzelecka Małgorzata
12. Śliwa Romuald
13. Śpiewak Radosław
14. Wicha Zofia
15. Woś Katarzyna
2) Burmistrz – Sławomir Plis
3) Zastępca Burmistrza – Waldemar Gogół
4) Skarbnik Gminy - Dorota Bełżek
5) Sekretarz Gminy – Izabela Zarzycka
6) Adwokat – Maciej Burzyński
7) Dyrektor Centrum Usług Społecznych – Ewelina Szkutnicka
8) Dyrektor Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół w Opolu Lubelskim – Janusz Gąsior
9) Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa – Grzegorz Gołofit
10) Kierownik Wydziału Organizacyjnego i Spraw Samorządowych - Justyna Haraszczuk
Punkt 1
Otwarcie sesji.
Dariusz Stachowicz - Przewodniczący Rady Miejskiej:
Przewodniczący Rady otworzył obrady XXXIX sesji Rady Miejskiej w Opolu Lubelskim. Następnie przywitał Radnych, Burmistrza – Pana Sławomira Plisa, Zastępcę Burmistrza – Pana Waldemara Gogoła, Sekretarz – Panią Izabelę Zarzycką, Skarbnik – Panią Dorotę Bełżek, Mecenasa - Pana Macieja Burzyńskiego, Dyrektora Centrum Usług Społecznych – Panią Ewelinę Szkutnicką, Dyrektora Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół w Opolu Lubelskim – Pana Janusza Gąsiora, kierowników wydziałów oraz pracowników Urzędu Miejskiego uczestniczących w sesji.
Pan Przewodniczący poinformował, że w związku z poprawą sytuacji pandemicznej i zniesieniem większości obostrzeń obrady po dłuższej przerwie znów odbywają się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego.
Następnie zarządził sprawdzenie listy obecności i stwierdził, że w sesji uczestniczy 15 Radnych, co stanowi quorum, aby Rada Miejska mogła obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Punkt 2
Przyjęcie porządku obrad.
Dariusz Stachowicz - Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z zebranych chciałby wnieść uwagi do porządku obrad zaproponowanego w zawiadomieniu o sesji.
Sławomir Plis – Burmistrz Opola Lubelskiego:
Pan Burmistrz poprosił o zmianę w porządku obrad poprzez dodanie w punkcie 23 projektu uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Opola Lubelskiego do dokonywania zmian w budżecie gminy na rok 2022 oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Dariusz Stachowicz - Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z Radnych chciałby odnieść się do propozycji Pana Burmistrza lub wnieść dodatkowe uwagi do porządku obrad. W związku z brakiem uwag Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad XXXIX sesji Rady Miejskiej z wnioskowaną poprawką.
Głosowanie:
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0 – „wstrzymujących się”.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Porządek obrad w zaproponowanym kształcie został przyjęty.
Przyjęty porządek obrad:
- Otwarcie sesji.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
- Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o złożonych interpelacjach i zapytaniach Radnych.
- Sprawozdanie Burmistrza z działalności międzysesyjnej.
- Przyjęcie Raportu z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Opole Lubelskie za rok 2021.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2022 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za pobyt dziecka, określenia warunków częściowego zwolnienia z opłaty za pobyt oraz ustalenia wysokości dodatkowej opłaty za wydłużony wymiar opieki i maksymalnej wysokości opłaty za wyżywienie w Żłobku Miejskim w Opolu Lubelskim.
- Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Komaszycach.
- Podjęcie uchwały w sprawie przekazania petycji według właściwości.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów podróży służbowych na terenie kraju dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy.
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania za lata 2020 - 2021 z realizacji „Czteroletniego programu opieki nad zabytkami dla Gminy Opole Lubelskie na lata 2018 - 2021”.
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Opole Lubelskie „Józefowska”.
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 20 lat (dot. działki nr ew. 352/2, obręb ewidencyjny 03 – Opole Lubelskie).
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 10 lat (dot. działki nr ew. 80/2, obręb ewidencyjny 04 – Opole Lubelskie).
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 3 lat (dot. działki nr ew. 270, obręb ewidencyjny 04 – Opole Lubelskie).
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów dzierżawy nieruchomości gruntowych na okres 10 lat (dot. działek o nr ew.: 2742 oraz 43/5, obręb ewidencyjny 03 – Opole Lubelskie).
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenie zgody na wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do Opolskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu Lubelskim z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu dla członków ochotniczej straży pożarnej z terenu gminy Opole Lubelskie.
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności na terenie gminy Opole Lubelskie w roku 2022.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Opole Lubelskie na 2022 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
- Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Opola Lubelskiego do dokonywania zmian w budżecie gminy na rok 2022 oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
- Sprawy różne i wolne wnioski.
- Zamknięcie obrad.
Punkt 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Miejskiej.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z Radnych wnosi uwagi do protokołu z XXXVIII sesji Rady Miejskiej. Radni nie wnieśli uwag do protokołu. Przewodniczący zaproponował głosowanie nad przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji z dnia 26 stycznia 2022 r.
Głosowanie:
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0 – „wstrzymujących się”.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy głosowali za przyjęciem protokołu, protokół z XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Opolu Lubelskim został przyjęty.
Punkt 4
Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o złożonych interpelacjach i zapytaniach Radnych.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Przewodniczący poinformował, że do momentu rozpoczęcia sesji nie wpłynęły żadne interpelacje.
Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby jeszcze w tej chwili złożyć interpelację lub zapytanie na piśmie. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do kolejnego punktu obrad.
Punkt 5
Sprawozdanie Burmistrza z działalności międzysesyjnej.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej: przekazał głos Burmistrzowi.
Sławomir Plis – Burmistrz Opola Lubelskiego:
Pan Burmistrz poinformował, że przedstawi najważniejsze zadania realizowane przez wydziały Urzędu Miejskiego:
1. Rozpoczęto II etap rewitalizacji, tj. realizację robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem przestrzeni Nowego Rynku w Opolu Lubelskim. W ramach zadania wykonane będą: przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej w drodze wewnętrznej przy Ratuszu, wymiana chodników, nowe nasadzenia, oświetlenie drogowe. Wartość zadania to kwota blisko 2 mln złotych.
2. Trwa realizacja budowy drogi gminnej stanowiącej przedłużenie ulicy Owocowej – etap II oraz budowa ul. Zielonej. Zadanie ma być zakończone do końca maja 2022 r.
3. Pozyskaliśmy środki finansowe w wysokości ponad 9 mln złotych z „Polskiego Ładu” na modernizację świetlic wiejskich. Remontowane będą świetlice w Zadolu, w Nowych Komaszycach, w Niezdowie, w Kamionce oraz w Pusznie Godowskim. W chwili obecnej trwa weryfikacja ofert w postepowaniu przetargowym. W ramach tego zadania będzie również modernizowany budynek komunalny przy ul. Podzamcze oraz budowana sala sportowa przy Szkole Podstawowej w Skokowie. Całkowity koszt zadań wynosi ponad 10 mln złotych.
4. Złożono wniosek o dofinansowanie do PFRON na kwotę 100 tys. zł na poprawę dostępności do usług publicznych świadczonych przez jednostki samorządu terytorialnego dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. W ramach projektu zaplanowano dostosowania budynku urzędu pod kątem architektonicznym, informacyjno-promocyjnym i cyfrowym dla osób ze szczególnymi potrzebami. Planowane jest dostosowanie strony internetowej BIP CUS i BIP Gminy w zakresie wymagań określonych w ustawie o dostępności. Zakupione zostaną pętle indukcyjne dla osób z problemami słuchu dla wszystkich jednostek podległych Gminie. Zakupione zostaną tabliczki z brajlem dla osób niewidomych dla całego budynku JST, plan tyflograficzny parteru budynku, pasy uwagi na parter budynku oraz urządzenie lektorskie na potrzeby POK dla osób z dysfunkcją wzroku.
5. W dniu 4 marca odbyło się otwarcie Izby Pamięci Historii i Tradycji Wojskowej w Opolu Lubelskim. Mieści się ona w dawnym budynku Muzeum Multimedialnego, przy ulicy Strażackiej 1. Twórcami Izby są członkowie Stowarzyszenia Nasza Historia. W tym miejscu Pan Burmistrz podziękował Stowarzyszeniu za uświetnianie uroczystości patriotycznych obchodzonych w naszej gminie. Następnie dodał, że corocznie wspieramy Stowarzyszenie w konkursach ofert na wspieranie zadań publicznych Gminy Opole Lubelskie w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. W tym roku Stowarzyszenia Nasza Historia otrzymało środki finansowe w wysokości 8.500 zł.
6. W budynku Centrum Usług Społecznych prowadzona jest zbiórka artykułów spożywczych z długim terminem przydatności oraz artykułów chemicznych i higienicznych jako pomoc dla uchodźców z Ukrainy. Na dzień dzisiejszy na terenie naszej gminy mamy ponad 300 uchodźców.
7. Przygotowane zostały miejsca tymczasowego zakwaterowania dla uchodźców w świetlicach wiejskich na terenie gminy (Niezdów, Rozalin, Elżbieta, łącznie 60 miejsc). Ponadto zabezpieczyliśmy salę gimnastyczną w Szkole Podstawowej nr 1 na wypadek zagrożenia biologicznego.
8. Przygotowano we współpracy ze Starostą Opolskim – Panem Dariuszem Piotrowskim internat w Kluczkowicach na przyjęcie uchodźców. Na chwilę obecną przebywa w nim ponad 20 osób. Dzięki dobrej współpracy z fundacją PKO Bank Polski otrzymaliśmy wsparcie finansowe w wysokości 10 tys. złotych, które przeznaczone zostało na zakup sprzętu agd do miejsc zakwaterowania dla uchodźców.
9. Opolskie Centrum Kultury prowadzi lekcje nauki języka polskiego dla uchodźców, ponadto organizuje różnego rodzaju zajęcia dla dzieci z Ukrainy (zajęcia ceramiczne, integracyjno – animacyjne, dziennikarskie, teatralne).
10. Pracownicy Wydziału Finansowo – Budżetowego przyjęli ponad 700 wniosków dotyczących zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na łączną kwotę 252.508,72 zł.
11. Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich rozpoczął procedurę nadawania nr PESEL oraz założenia Profilu Zaufanego dla obywateli Ukrainy. Z związku z dużym zainteresowaniem ze strony uchodźców czas pracy urzędu był wydłużony do godz. 18.00.
12. Złożono wniosek do Powiatu Opolskiego na dofinansowanie mikrobusa na potrzeby Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół do transportu osób niepełnosprawnych w ramach programu "Program wyrównywania różnic między regionami III" z PFRON. Całkowity koszt realizacji to 171.727,40 zł, z czego 120.000 zł to kwota dofinansowania ze środków PFRON.
13. W ramach naboru do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – Polski Ład złożone zostały 3 wnioski:
- „Przebudowa sieci dróg, mostu, chodników i parkingu na terenie Gminy Opole Lubelskie” – całkowita wartość zadania wynosi 6.470.000,00 zł (dofinansowanie na poziomie 95%). W ramach tego zadania ma m.in. zostać przebudowany most na ul. Pomorskiej.
- Budowa sieci wodociągowej w Opolu Lubelskiem na ul. Przedmieście wraz z odtworzeniem drogi – całkowita wartość zadania wynosi 2.310.000,00 zł (dofinansowanie na poziomie 95%).
- Modernizacja obiektów użyteczności publicznej na potrzeby świadczenia usług społecznych i edukacyjnych – wartość zadania 2.671.315,92 zł (dofinansowanie na poziomie 85%). Zadanie dotyczy pięciu świetlic wiejskich, w których chcemy dokonać remontu i przebudowy.
14. Złożono dwa wnioski z „Polskiego Ładu” dla gmin popegeerowskich:
- Przebudowa placu zabaw oraz budowa siłowni zewnętrznej przy ulicy Długiej w Opolu Lubelskim – całkowita wartość zadania wynosi 475.000,00 zł (dofinansowanie na poziomie 98%).
- Modernizacja placu zabaw przy Przedszkolu Miejskim w Opolu Lubelskim – wartość zadania 335.000,00 zł (dofinansowanie na poziomie 98%).
15. Rozstrzygnięty został konkurs ofert na wspieranie zadań publicznych Gminy Opole Lubelskie w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu w roku 2022. Na początku kadencji, w 2018 roku na zadania w tym zakresie przeznaczona była kwota 266.000,00 zł. W chwili obecnej kwota ta zwiększona jest do 290.000,00 zł. Dotacje otrzymują kluby sportowe z terenu naszej gminy: Opolanin, Opolanki, Pogoń Trzebiesza, Elżbieta, UKS Olimp, Dubler, Orka Kluczkowice, Inicjatywa Niezdów oraz Liga Obrony Kraju.
16. 10 lutego na obszarze planowanej inwestycji – budowy obwodnicy Opola Lubelskiego odbyła się konferencja prasowa połączona z podpisaniem porozumienia pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego a Gminą Opole Lubelskie w sprawie realizacji budowy obwodnicy Opola Lubelskiego. Całkowity koszt inwestycji wynosi 45 mln złotych, 80% środków stanowią środki zewnętrzne. W tym roku inwestycja jest przygotowywana pod względem projektowym. Budowa ma ruszyć na początku przyszłego roku.
17. Zakład Karny w Opolu Lubelskim w ramach wspólnej akcji Ministerstwa Sprawiedliwości i Służby Więziennej przekazał na potrzeby Gminy Opole Lubelskie samochód Peugeot Boxer. Samochód jest w pełni sprawny technicznie, będzie wykorzystywany do celów i zadań własnych gminy.
18. 1 marca obchodzony był Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W dniu 6 marca odbył się bieg honorowy ku pamięci Żołnierzy Wyklętych. Pierwszy taki bieg był organizowany 11 listopada, kolejny jest zaplanowany na 3 maja.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący podziękował Panu Burmistrzowi za wypowiedź. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do sprawozdania Burmistrza.
Radny Karol Cygan:
Pan Radny zadał kilka pytań:
- Pytania dotyczące obwodnicy: jaki wpływ będzie miał ten objazd na możliwość wypoczynku ludzi na stawach, czy było to konsultowane z mieszkańcami; Radni mieli okazję zapoznać się z jednym z trzech wariantów projektu, padały pytania jak będą wyglądały ronda. Projektant wyjaśniał, że jeśli będzie za mało miejsca zostaną wykonane najazdy. Pan Radny zapytał, czy ronda będą podobnej wielkości jak rondo św. Jana Pawła II czy mniejsze.
- Pytanie dotyczące mostu na ul. Pomorskiej: czy most będzie remontowany czy wykonany od nowa. Gdyby most był wykonany od nowa mógłby posłużyć właściwej obwodnicy zachodniej części Opola Lubelskiego, której przebieg jest właśnie w tym miejscu.
- Pytanie dotyczące rewitalizacji: zakończona została rewitalizacja Starego Rynku, w części zrewitalizowanego obszaru pozostał stary asfalt, jest podwójne oznakowanie poziome, czy ten asfalt zostanie wymieniony.
Sławomir Plis – Burmistrz Opola Lubelskiego:
Pan Burmistrz w odpowiedzi na pytania Radnego wyjaśnił, że jeśli chodzi o obwodnicę to od wielu lat zaplanowana jest ona w planie zagospodarowania przestrzennego. Pan Radny jakiś czas temu również wnioskował o budowę drogi w tym miejscu. Ze wstępnych ustaleń wynika, że odległość drogi od kąpieliska jest bezpieczna, nie będzie zatem niekorzystnie wpływała na odpoczynek mieszkańców na stawach. Ruch na obwodnicy będzie dużo mniejszy niż ten, który obecnie mamy w centrum miasta. Będzie się tam odbywał głównie ruch tranzytowy, dzięki czemu odciążone będzie centrum. Ponadto będzie w tej kwestii wydawana decyzja środowiskowa, wskazująca jakie uwarunkowania muszą zostać spełnione by minimalizować niekorzystny wpływ na środowisko. W projekcie przewidziana jest budowa dwóch rond, na skrzyżowaniu ulic Lubelskiej i Szkolnej oraz ulic Fabrycznej i Owocowej. Most na ul. Pomorskiej zostanie wykonany w nowej technologii, jeśli uda się pozyskać środki na ten cel. Most będzie poszerzony, przebudowany tak, by spełniał wszystkie wymogi określone w przepisach prawa budowlanego. Budowa zachodniej części obwodnicy miasta nie jest na chwilę obecną planowana, możliwości finansowe naszego samorządu na to nie pozwalają. Koszt planowanej mini obwodnicy to ponad 45 mln złotych a jest to odcinek znacznie krótszy od tego wspomnianego przez Pana Radnego Cygana. Ważny jest również fakt, że w ponad 50% droga będzie przebiegała po terenach gminnych, na wykupy nieruchomości prywatnych przeznaczone zostanie około 4 mln złotych. W przypadku zachodniej obwodnicy na wykupy przeznaczyć musielibyśmy dużo wyższą kwotę. W tej chwili zajmujemy się tym zadaniem, które jest bardziej realne do zrealizowania. Poza tym jest to dla nas bardzo strategiczna inwestycja.
Następnie Pan Burmistrz poinformował, że w ramach rewitalizacji centrum miasta zostanie wykonana nowa nakładka asfaltowa na ulicach Stary Rynek i Nowy Rynek. Obecny stan techniczny i podwójne oznakowanie poziome są rozwiązaniem tymczasowym. W tej chwili trwają prace związane z drugim etapem rewitalizacji, pojawiają się w związku z tym liczne utrudnienia, prowadzone są prace ziemne, powoduje to naruszenia konstrukcji drogi, nowe nakładki asfaltowe zostaną wykonane po zakończeniu wszystkich innych prac.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący podziękował Panu Burmistrzowi za wypowiedź. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby jeszcze zadać pytania. Wobec braku zgłoszeń zaproponował przejście do kolejnego punktu obrad.
Punkt 6
Przyjęcie Raportu z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Opole Lubelskie za rok 2021.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że dokument był omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji stałych przez Pełnomocnika ds. realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – Panią Ewelinę Wojcieszkiewicz - Kubicką. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do dokumentu. Wobec braku pytań zarządził przejście do głosowania.
Wynik głosowania:
Przyjęcie Raportu z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Opole Lubelskie za rok 2021.
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0 – „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Raport z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Opole Lubelskie za rok 2021 został przyjęty.
Punkt 7
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2022 rok.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że uchwała była również omówiona przez Panią Pełnomocnik Ewelinę Wojcieszkiewicz - Kubicką. Następnie zwrócił się z pytaniem do Radnych, czy ktoś chciałby się odnieść do projektu uchwały lub jej załącznika.
Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/326/2022 w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2022 rok
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0 – „wstrzymujący się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 8
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za pobyt dziecka, określenia warunków częściowego zwolnienia z opłaty za pobyt oraz ustalenia wysokości dodatkowej opłaty za wydłużony wymiar opieki i maksymalnej wysokości opłaty za wyżywienie w Żłobku Miejskim w Opolu Lubelskim.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że projekt był omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji stałych. Na sali obecny jest Dyrektor Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół w Opolu Lubelskim – Pan Janusz Gąsior do dyspozycji Radnych.
Wobec braku pytań Pan Przewodniczący zarządził przejście do głosowania.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/327/2022 w sprawie ustalenia wysokości opłaty za pobyt dziecka, określenia warunków częściowego zwolnienia z opłaty za pobyt oraz ustalenia wysokości dodatkowej opłaty za wydłużony wymiar opieki i maksymalnej wysokości opłaty za wyżywienie w Żłobku Miejskim w Opolu Lubelskim
13 – „za”,
1 – „przeciwnych”,
1 – „wstrzymujący się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 13 Radnych głosowało „za”, 1 Radny (Marcin Buczek) był „przeciwny”, 1 Radny (Karol Cygan) „wstrzymał się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 9
Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Komaszycach.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący przypomniał, że na grudniowej sesji pojęta została uchwała intencyjna w sprawie zamiaru likwidacji szkoły w Komaszycach. Procedowany na dzisiejszej sesji projekt uchwały przygotowany jest w oparciu o pozytywną opinię Wojewódzkiego Kuratora Oświaty w Lublinie.
Następnie zwrócił się z pytaniem do Radnych, czy ktoś chciałby się odnieść do projektu. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/328/2022 w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Komaszycach
14 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
1 – „wstrzymujący się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 14 Radnych głosowało „za”, jeden Radny (Karol Cygan) „wstrzymał się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 10
Podjęcie uchwały w sprawie przekazania petycji według właściwości.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że petycja została złożona przez Cech Zdunów Polskich, dotyczy ona materiałów, które można spalać w piecach czy kominkach. Uchwała antysmogowa została podjęta przez Sejmik Województwa Lubelskiego, zatem rada Miejska nie jest kompetentna do rozstrzygania przedmiotowej sprawy. Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały lub jej uzasadnienia. Przypomniał, że temat był omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji stałych, podczas którego Przewodniczący Komisji Skarg Wniosków i Petycji – Pan Wiesław Gałek przedstawił stanowisko komisji w sprawie omawianej petycji.
Wobec braku zgłoszeń Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził przystąpienie do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/329/2022 w sprawie przekazania petycji według właściwości
14 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
1 – „wstrzymujący się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 14 Radnych głosowało „za”, jeden Radny (Karol Cygan) „wstrzymał się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 11
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów podróży służbowych na terenie kraju dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że uchwała dotyczy korekty diet dla sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli. Przypomniał, że w październiku 2021 r. dieta została zwiększona ze 110 zł do kwoty 150 zł miesięcznie, obecnie zostaje zwiększona do 200 zł miesięcznie. Następnie zapytał czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu.
Wobec braku pytań zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/330/2022 w sprawie ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów podróży służbowych na terenie kraju dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy
14 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
1 – „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 14 Radnych głosowało „za”, 1 Radny (Marcin Buczek) „wstrzymał się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 12
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania za lata 2020 - 2021 z realizacji „Czteroletniego programu opieki nad zabytkami dla Gminy Opole Lubelskie na lata 2018 - 2021”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały i załączony do niej załącznik był omawiany na wspólnym posiedzeniu komisji stałych.
Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/331/2022 w sprawie przyjęcia sprawozdania za lata 2020 - 2021 z realizacji „Czteroletniego programu opieki nad zabytkami dla Gminy Opole Lubelskie na lata 2018 - 2021”
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 13
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Opole Lubelskie „Józefowska”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Przewodniczący poinformował, że zmiana w planie zagospodarowania przestrzennego dotyczy głównie terenu przy cmentarzu komunalnym. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/332/2022 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Opole Lubelskie „Józefowska”
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 14
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 20 lat.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że uchwała dotyczy działki gminnej przy ul. Morwowej, w pasie drogowym, przy bloku wspólnoty mieszkaniowej - Puławska 15. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/333/2022 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 20 lat
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 15
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 10 lat.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że uchwała dot. działki o nr ew. 80/2, obręb ewidencyjny 04 - Opole Lubelskie przy ul. Kolejowej, na której zlokalizowane są garaże. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/334/2022 w uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 10 lat
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 16
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 3 lat. Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że uchwała dotyczy działki o nr 270, obręb ewidencyjny 04 – Opole Lubelskie (ul. Józefowska). Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/335/2022 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z dotychczasowym dzierżawcą kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej na okres 3 lat
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0– „wstrzymujący się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 17
Podjęcie uchwały w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów dzierżawy nieruchomości gruntowych na okres 10 lat.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że uchwała dotyczy działek o nr 2742 oraz 43/5, obręb ewidencyjny 03 – Opole Lubelskie. Są to działki zlokalizowane przy ul. Podzamcze. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/336/2022 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów dzierżawy nieruchomości gruntowych na okres 10 lat
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0– „wstrzymujący się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 18
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenie zgody na wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do Opolskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu Lubelskim z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że uchwała była szczegółowo omówiona na wspólnym posiedzeniu komisji stałych przez Kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa – Pana Grzegorza Gołofita. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/337/2022 w sprawie wyrażenie zgody na wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do Opolskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu Lubelskim z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego
15 – „za”,
0 – „przeciwnych”,
0 – „wstrzymujący się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, wszyscy Radni głosowali „za”. Uchwała została podjęta.
Punkt 19
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu dla członków ochotniczej straży pożarnej z terenu gminy Opole Lubelskie.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący przypomniał, że kwota ekwiwalentu nie zostaje zmieniona. W uchwale należało dokonać korekty związanej z koniecznością doprecyzowania zapisów, wskazaną decyzją nadzoru prawnego Wojewody Lubelskiego. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/338/2022 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu dla członków ochotniczej straży pożarnej z terenu gminy Opole Lubelskie
14 – „za”,
0 – „przeciwny”,
1– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 14 Radnych głosowało „za”, 1 Radny (Marcin Buczek) „wstrzymał się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 20
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności na terenie gminy Opole Lubelskie w roku 2022.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji stałych. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/339/2022 w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności na terenie gminy Opole Lubelskie w roku 2022
14 – „za”,
0 – „przeciwny”,
1– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 14 Radnych głosowało „za”, 1 Radny (Marcin Buczek) „wstrzymał się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 21
Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Opole Lubelskie na 2022 rok.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że do projektu uchwały została przygotowana autopoprawka. Uchwała wraz z poprawkami została omówiona na wspólnym posiedzeniu komisji stałych przez Panią Skarbnik. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/340/2022 w sprawie zmian budżetu Gminy Opole Lubelskie na 2022 rok
12 – „za”,
2 – „przeciwny”,
1– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 12 Radnych głosowało „za”, 2 Radnych (Marcin Buczek, Andrzej Goleń) było „przeciwnych”, 1 Radny (Karol Cygan) „wstrzymał się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 22
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały wraz załącznikami został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji stałych przez Panią Skarbnik. Następnie zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do projektu uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania uchwały.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/341/2022 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej
14 – „za”,
0 – „przeciwny”,
1– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 14 Radnych głosowało „za” przyjęciem uchwały, 1 Radny (Karol Cygan) „wstrzymał się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 23
Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Opola Lubelskiego do dokonywania zmian w budżecie gminy na rok 2022 oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej w celu realizacji zadań związanych z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący poinformował, że projekt uchwały został wprowadzony w dniu dzisiejszym do porządku obrad, następnie odczytał projekt i zapytał, czy ktoś z Radnych chciałby się odnieść do uchwały. Wobec braku zgłoszeń zarządził przejście do głosowania.
Wynik głosowania:
uchwała Nr XXXIX/342/2022 w sprawie upoważnienia Burmistrza Opola Lubelskiego do dokonywania zmian w budżecie gminy na rok 2022 oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej w celu realizacji zadań związanych z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
13 – „za”,
0 – „przeciwny”,
2– „wstrzymujących się”.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że głosowało 15 Radnych, 13 Radnych głosowało „za”, 2 Radnych (Marcin Buczek, Karol Cygan) „wstrzymało się od głosu”. Uchwała została przyjęta.
Punkt 24
Sprawy różne i wolne wnioski.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący powitał mieszkańca Opola Lubelskiego - Pana Jana Goldmana, wieloletniego Radnego Rady Miejskiej, Przewodniczącego Rady Miejskiej poprzednich kadencjach i oddał mu głos.
Jan Goldman:
Wypowiedź Pana Jana Goldmana stanowi załącznik do protokołu.
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Pan Przewodniczący podziękował Panu Janowi Goldmanowi za wystąpienie, za przedstawienie historii samorządu opolskiego. Do podziękowań dołączył również Burmistrz Opola Lubelskiego. Pan Burmistrz podziękował Panu Janowi za lata pracy na rzecz samorządu, za współpracę w Radzie Miejskiej w kadencji 2006 – 2010, za całokształt pracy dla społeczności lokalnej.
Następnie Pan Przewodniczący oddał głos Radnym.
Radna Zofia Stępniak:
Pani Radna zwróciła się z pytaniem, czy planowana jest zbiórka zużytych opon, wzorem zbiórki odpadów wielkogabarytowych.
Burmistrz Sławomir Plis:
Pan Burmistrz w odpowiedzi na pytanie Pani Radnej poinformował, że opony nie mogą być zbierane w ramach zbiórki odpadów wielkogabarytowych. Opony można oddać bezpłatnie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Ożarowie.
Punkt 25
Zamknięcie obrad
Dariusz Stachowicz – Przewodniczący Rady Miejskiej:
Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował Radnym,
a następnie zamknął obrady XXXIX sesji Rady Miejskiej kadencji 2018 – 2023 o godz.: 1420.
Na tym protokół zakończono
Protokołowała: Justyna Haraszczuk
Przewodniczący Rady Miejskiej
w Opolu Lubelskim
Dariusz Stachowicz
Dodano do BIP dnia: 2022-05-24 11:07:27