Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Opole Lubelskie obsługiwana przez Urząd Miejski w Opolu Lubelskim

Logo - Gmina Opole Lubelskie obsługiwana przez Urząd Miejski w Opolu Lubelskim

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Obwieszczenie Burmistrza Opola Lubelskiego z dnia 23.12.2021 r. zawiadamiające strony o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "Przebudowa dróg powiatowych nr 2627L Kolonia Łaziska-Elżbieta-Skoków na odcinku od km 0+000 do km 3+498, o łącznej długości 5,720 km."
Znak
GKR.6220.6.2021
Data utworzenia
2021-12-21
Opis

Opole Lubelskie 21.12.2021r.

GKR.6220.6.2021                                                         

 

 DECYZJA

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021r. poz. 247 z późń. zm.) oraz art. 104 kpa oraz § 3 ust.  2 pkt. 2 w związku z§ 3 ust. 1 pkt. 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Powiat Opolski w imieniu, którego działa Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim z siedziba w Poniatowej ul. Młodzieżowa 2, 24-320 Poniatowa z dnia 22.07.2021r. o wydanie decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia  pn.: „Przebudowa dróg powiatowych nr 2623L Kolonia Łaziska –Elżbieta-Skoków  na odcinku od km 7+430 do km 9+652, 2627L Leonin-Wandalin na odcinku od km 0+000 do km 3+498, o łącznej długości 5,720 km”,

Orzekam

 

  1. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa dróg powiatowych nr 2623L Kolonia Łaziska –Elżbieta-Skoków  na odcinku od km 7+430 do km 9+652, 2627L Leonin-Wandalin na odcinku od km 0+000 do km 3+498, o łącznej długości 5,720 km”.
  2. Określić istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania oraz nałożyć obowiązek zapobiegania, ograniczenia oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:
  • stosować sprawny technicznie sprzęt i urządzenia;
  • teren pod zaplecze budowy, a tym samym miejsce magazynowania materiałów oraz paliw, a także miejsce obsługi sprzętu i pojazdów powinien być wyrównany, spadki podłużne terenu nie mogą być większe niż 3 %. Zaplecze budowy powinno zostać wyposażone w system odprowadzania deszczówki;
  • materiały i surowce składować w sposób uniemożliwiający przedostanie się zanieczyszczeń do gruntu i wód;
  • zaplecze budowy, a w szczególności miejsca postoju pojazdów i maszyn, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód, wyposażyć w materiały sorpcyjne umożliwiające szybkie usunięcie ewentualnych wycieków paliw oraz przeszkolić pracowników odnośnie ich zastosowania;
  • wszelkie miejsca wyznaczone do składowania substancji podatnych na migrację wodną powinny być wyścielone materiałami izolacyjnymi, np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym;
  • w trakcie wykonywania podłoża konstrukcji drogowej, w miejscach płytkiego występowania wód podziemnych, muszą być wykonywane izolacje poziome i pionowe;
  • teren inwestycji wyposażyć w niezbędną ilość szczelnych i nieprzepuszczalnych pojemników, koszy i kontenerów do gromadzenia odpadów;
  • odpady magazynować w sposób selektywny, a następnie sukcesywnie przekazywać do odbioru podmiotom, posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami;
  • wodę na potrzeby socjalne dostarczać beczkowozami (ewentualnie: pobierać z sieci wodociągowej);
  • wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego odprowadzać powierzchniowo ze sprowadzeniem wód poprzez spadki poprzeczne i podłużne;
  • ścieki bytowe odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych (przewoźnych toalet lub innych), zbiorniki systematycznie opróżniać (nie dopuszczać do ich przepełnienia) przez uprawnione podmioty;
  • prace ziemne prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych, a w przypadku stwierdzenia konieczności odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżenia poziomu wód gruntowych;
  • czas trwania obniżenia poziomu wód gruntowych ograniczyć do minimum. Wskazanym jest, aby prace związane z obniżeniem poziomu zwierciadła wód gruntowych wykonywać poza sezonem wegetacyjnym;
  • roboty ziemne prowadzić w sposób nie nienaruszający stosunków gruntowo-wodnych, a w szczególności ograniczający ingerencję w warstwy wodonośne;
  • zdjętą wierzchnią warstwę ziemi (odkład) składować poza obszarami, na których znajdują się cieki wodne, poza terenem zagrożonym powodzią, a także poza obszarami kierunku spływu wód powierzchniowych do ujęć wód podziemnych;
  • w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu. Zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania.

 

 

UZASADNIENIE

 

Powiat Opolski w imieniu, którego działa Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim z siedzibą w Poniatowej ul. Młodzieżowa 2, 24-320 Poniatowa wnioskiem z dnia 22.07.2021r. wystąpił do Burmistrza Opola Lubelskiego o wszczęcie postępowania w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia  pn.: „Przebudowa dróg powiatowych nr 2623L Kolonia Łaziska –Elżbieta-Skoków  na odcinku od km 7+430 do km 9+652, 2627L Leonin-Wandalin na odcinku od km 0+000 do km 3+498, o łącznej długości 5,720 km”,

Do wniosku dołączono wymieniane w art. 74 ust. 1 ustawy z  dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.), kartę informacyjną przedsięwzięcia, mapę obszarów chronionych,  plan orientacyjny w skali 1:50 000, mapę zagrożenia powodziowego i mapę ryzyka powodziowego, mapę korytarzy ekologicznych, mapa II.07. Województwo Lubelskie. Kierunki polityki przestrzennej. Strefa ekologiczna- kierunki rozwoju systemu obszarów chronionych, plan zagospodarowania przestrzennego województwa lubelskiego.

Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz.

W toku postępowania analizowana inwestycja została zaliczona zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września  2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego może być wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.

Stosownie do wymogów art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Opola Lubelskiego wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Radomiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu Lubelskim o wyrażenie stanowiska (opinii) w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

Pismem znak: WSTV.4220.64.2021.AS. z dnia 01 września 2021r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie po przeanalizowaniu dokumentacji w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia, działając na zasadzie art.50 i art. 64  § 2, ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. DZ.U. z 2021r., poz. 735), wniósł o uzupełnienie braków.

 

Po dostarczeniu aneksu do Karty informacyjnej przedsięwzięcia przez Z-cę Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim zs. w Poniatowej,  Burmistrz Opola Lubelskiego wystąpił o wydanie opinii pismem znak GKR.6220.6.2021 z dnia 16.09.2021r.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie pismem znak: WSTV.4220.64.2021.AS.1 z dnia 04 października 2021r. wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Pismem znak: WA.ZZŚ.4.435.1.264.2021.SP z dnia 20 sierpnia 2021r. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Radomiu wyraziło opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Po dostarczeniu aneksu do Karty informacyjnej przedsięwzięcia przez Z-cę Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim zs. w Poniatowej,  Burmistrz Opola Lubelskiego wystąpił o ponowne wydanie opinii pismem znak GKR.6220.6.2021 z dnia 16.09.2021r.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Radomiu pismem znak: WA.ZZŚ.4.435.1.264.2021.SP z dnia 15 listopada 2021r.  podtrzymało w/w opinię o braku konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

Pismem znak: ONS-NZ.9027.2.25.2021 z dnia 27 sierpnia 2021r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu Lubelskim uznał, że dla planowanego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Po dostarczeniu aneksu do Karty informacyjnej przedsięwzięcia przez Z-cę Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim zs. w Poniatowej,  Burmistrz Opola Lubelskiego wystąpił o ponowne wydanie opinii pismem znak GKR.6220.6.2021

z dnia 16.09.2021r.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu Lubelskim pismem znak:
ONS-NZ.9027.2.25.2021 z dnia 06 października 2021r. podtrzymał w/w opinię , że dla planowanej inwestycji nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Odstępując od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko uwzględniono szczegółowe uwarunkowania, związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w art. 63 ust. 1 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r.

Na podstawie informacji przedstawionej przez wnioskodawcę analizowano: skalę inwestycji, usytuowanie, charakter, zakres robót związanych z planowaną inwestycją, czas trwania, emisję, warianty przedsięwzięcia, przewidywane ilości wykorzystanej wody, surowców, materiałów, paliw, energii, rozwiązania chroniące środowisko, rodzaj i przewidywane ilości wprowadzanych substancji lub energii do środowiska, transgraniczne oddziaływanie przedsięwzięcia oraz obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy o ochronie środowiska.

Planowana inwestycja nie będzie naruszać ustaleń miejscowego planu  zagospodarowania przestrzennego miasta Opole Lubelskie zatwierdzonego uchwałą Nr XX/133/2016 Rady Miejskiej w Opolu Lubelskim z dnia 17 czerwca 2016r.

Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), z uwagi na liczbę stron postępowania przekraczającą 10, organ zastosował przepisy art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego tj. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania, możliwości zapoznania się z dokumentacją oraz składania uwag i wniosków  w sposób zwyczajowo przyjęty, przez zamieszczenie obwieszczenia znak: GKR.6220.6.2021r. na tablicy ogłoszeń  Urzędu Miejskiego w Opolu Lubelskim, Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Opolu Lubelskim.

Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, przed wydaniem niniejszej decyzji, organ obwieścił społeczeństwu i stronom postępowania, możliwość zapoznania się z zebranym materiałem dowodowym i wyznaczył czternastodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie. Obwieszczenie zostało umieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Opolu Lubelskim i stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Opolu Lubelskim.

W trakcie prowadzonego postępowania nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski od społeczeństwa, ani też sprzeciw żadnej ze stron w sprawie zmiany decyzji.

 

Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi integralną część decyzji jako załącznik.

 

Inwestycja będzie miała charakter liniowy i polegała będzie na przebudowie drogi powiatowej: nr 2623L Kolonia Łaziska – Elżbieta-Skoków na odcinku od km 7+430  do km 9+652, 2627L Leonin-Wandalin na odcinku od km 0+000 do km 3+498, o łącznej długości 5,720 km. Szacunkowa powierzchnia działek, na których realizowane będzie planowane przedsięwzięcie inwestycyjne wynosi 45 760,00 m2, czyli 4,576 ha.

Całość inwestycji znajduje się na terenie gminy Opole Lubelskie.

Odcinki ww. drogi powiatowej objętej opracowaniem, przebiegają przez teren miejscowości:

- Leonin, Skoków droga nr 2623L,

- Leonin, Stary Franciszków, Stanisławów droga 2627L.

W bezpośrednim otoczeniu przedmiotowych dróg znajdują się zarówno tereny zabudowane (zabudowa zagrodowa), tereny niezabudowane, tereny o charakterze rolniczym oraz tereny leśne.

Przedmiotowe drogi powiatowe posiadają nawierzchnię bitumiczną szerokości od 4,80m - 5,50 m o przekroju poprzecznym daszkowym na odcinkach prostych oraz jednostronnym pochyleniem w kierunku środka łuku w obrębie łuków poziomych.

Ruch pojazdów kołowych odbywa się po istniejącej nawierzchni z dużymi utrudnieniami. Brak możliwości sprawnego spływu wód opadowych i powierzchniowych poza koronę istniejącej drogi przyczynia się do powstawania w nawierzchni wielu nierówności, garbów i zastoisk wody co zdecydowanie utrudnia pokonanie wymienionego odcinka drogi w sposób bezpieczny.  

Nawierzchnia jezdni na przebudowywanym odcinku drogi powiatowej wykazuje liczne uszkodzenia powierzchniowe. Pogarszający się stan techniczny nawierzchni znacznie obniża poziom bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz przyczynia się do wzrostu emisji hałasu komunikacyjnego, zanieczyszczeń do powietrza.

Realizacja omawianej inwestycji ma za zadanie:

1) usprawnienie ruchu drogowego,

2) poprawę bezpieczeństwa użytkowników drogi,

3) podniesienie komfortu użytkowników drogi,

W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące roboty:

  • prace przygotowawcze, organizacja placu budowy i zaplecza,
  • wprowadzenie czasowej organizacji ruchu,
  • poszerzenie konstrukcji dróg powiatowych do szerokości normatywnych,
  • lokalne frezowanie starej nawierzchni bitumicznej,
  • wykonanie prac w obrębie skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi,
  • wykonanie nowych nawierzchni bitumicznych,
  • wykonanie poboczy z kruszyw kamiennych,
  • wykonanie oznakowania,
  • wprowadzenie stałej organizacji ruchu.

 

Parametru dróg po przebudowie:

Droga powiatowa nr 2623L Kolonia Łaziska - Elżbieta – Skoków na odcinku od km 7+430 do km 9+652:

  • Klasa drogi: L (lokalna)
  • Prędkość projektowa: Vp=50 km/h
  • Prędkość miarodajna: Vm=60 km/h
  • Przekrój normalny: jednojezdniowy, 2-pasowy (5,00 – 5,50m)
  • Obciążenie nawierzchni: 80 kN/oś
  • Warunki wodne: dobre
  • Kategoria ruchu: KR3
  • Nawierzchnia na jezdni: bitumiczna
  • Odwodnienie: powierzchniowe

Droga powiatowa nr 2627L Leonin – Wandalin na odcinku od km 0+000 do km 3+498:

  • Klasa drogi: L (lokalna)
  • Prędkość projektowa: Vp=50 km/h
  • Prędkość miarodajna: Vm=60 km/h
  • Przekrój normalny: jednojezdniowy, 2-pasowy (4,80m – 5,50)
  • Obciążenie nawierzchni: 80 kN/oś
  • Warunki wodne: dobre
  • Kategoria ruchu: KR3
  • Nawierzchnia na jezdni: bitumiczna
  • Odwodnienie: powierzchniowe

Inwestycja, jak sama nazwa wskazuje będzie przebudową (zostanie położona nowa nawierzchnia), a więc ingerencja w powierzchnię konstrukcji będzie niewielka, związana z zastosowaną technologią typową dla tego typu przedsięwzięć. Dodatkowo utwardzone pobocza z kruszywa poprawią warunki estetyczne i wizualne a przede wszystkim wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników ruchu, a szczególnie pieszych, którzy i tak podróżują poboczami lub fragmentami po jezdni. Przebudowa skrzyżowań wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Upłynnienie ruchu przy jednoczesnym ograniczeniu prędkości do 50km/h przyczyni się w sposób bezpośredni do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i ich prekursorów. Usunięcie roślinności niskiej będzie (o ile wystąpi) miało charakter lokalny i związane tylko z bieżącym utrzymaniem, które wykonywane sukcesywnie wpływa na zwiększenie żywotności nawierzchni dróg i poboczy. Toteż nie zakłada się ingerencji w bioróżnorodność. Inwestycja w fazie eksploatacji nie przyczyni się do utraty siedlisk zapewniających sekwestracje CO₂. Nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych oraz istotnego negatywnego wpływu na klimat. Przebudowa nie zmieni również sposobu wykorzystania terenu,  nie planuje się wycinki drzew w obrębie inwestycji.

         W przypadku zaistnienia konieczności wycinki lub przycinki drzewostanów na terenie objętym przedsięwzięciem, inwestor zobowiązuje się do uzyskania odpowiednich zgód i zastosowania się do terminów zawartych w stosownych decyzjach, które uwzględniać będą m.in. okresy lęgowe ptaków.

         Inwestycja nie będzie powiązana z innymi przedsięwzięciami, tym samym nie wystąpi tutaj kumulowanie się oddziaływań na środowisko w sensie negatywnym. Planowane przedsięwzięcie wpłynie korzystnie na usprawnienie przejazdu oraz poprawę bezpieczeństwa pieszych i innych użytkowników drogi. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że wystąpi zapotrzebowanie na wodę, surowce, materiały, paliwo oraz energię w ilości niezbędnej do realizacji inwestycji.

 Zakłada się, iż na etapie realizacji inwestycji ilość wykorzystanej wody, surowców (kruszywa), materiałów (stali, mieszanki betonowej, bitumów, emulsji, prefabrykatów, farb itp.), paliw oraz energii będzie związana jedynie z obsługą przyszłego placu budowy. Surowce i materiały będą pochodziły z najbliższych wytwórni i składów budowlanych. Przewiduje się, że kruszywo łamane oraz piasek zostaną dowiezione z kopalni posiadających koncesje na wydobycie kruszywa. Paliwa i energia będą pochodziły od najbliższego dostawcy. Nie przewiduje się zapotrzebowania na energię cieplną i gazową.

W czasie realizacji zużycie wody występuje w minimalnym zakresie, tj.: cele technologiczne oraz na potrzeby socjalno-bytowe. Woda do celów technologicznych oraz socjalno-bytowych będzie dowożona beczkowozami. Zużycie energii szacuje się na znikomym poziomie (wykorzystanie agregatów prądotwórczych przy pracach z użyciem lekkiego sprzętu budowlanego. W trakcie realizacji przedsięwzięcia wszystkie maszyny drogowe oraz środki transportu materiałów budulcowych napędzane są silnikami spalinowymi. Ilość zużytego paliwa będzie zależeć od posiadanego sprzętu jakim będzie dysponował wykonawca podczas realizacji inwestycji. Natomiast szczegółowe ilości wykorzystywanych materiałów i surowców mineralnych zastosowanych do wykonania przebudowy drogi są wykazywane w kosztorysie.

Wykonanie prac przy użyciu wysokiej jakości materiałów, pod okiem wykwalifikowanej kadry, pozwoli na minimalizację zużycia ww. produktów w czasie realizacji inwestycji, a część odpadów budowlanych podlegać będzie recyklingowi.

         Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, gospodarka odpadami będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Wszystkie rodzaje odpadów powstające na etapie realizacji inwestycji powinny być magazynowane selektywnie w wyznaczonych miejscach w sposób uniemożliwiający ich negatywne oddziaływanie na środowisko. Powstałe niebezpieczne odpady powinny  być przekazywane podmiotowi uprawnionemu do prowadzenia działalności w zakresie transportu i unieszkodliwiania tego typu odpadów a następnie przekazane odpowiednim jednostkom dysponującymi wszelkimi niezbędnymi pozwoleniami na odbiór odpadów, gwarantującym zagospodarowanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012r. (Dz. U. z 2020r., poz.779 z póź. zm.) oraz ustawą  o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi 13 czerwca 2013 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 1114).

Ścieki socjalno-bytowe powstające na etapie realizacji inwestycji będą gromadzone w szczelnych, przenośnych sanitariatach typu TOI-TOI. Ścieki będą odbierane przez uprawnioną firmę.

Zaplecze budowy, w tym obiekty sanitarne i socjalne, będą zlokalizowane na utwardzonej powierzchni w obrębie pasa drogowego – lub poza nim (zależnie od uzgodnień Wykonawcy z samorządem lokalnym lub osobami prywatnymi).

Bazy materiałowo-sprzętowe, zaplecze socjalne budowy oraz parking sprzętu i maszyn należy lokalizować z uwzględnieniem środków ostrożności i zabezpieczeń przed zanieczyszczeniem zbiorników wodnych i cieków oraz gruntów, a także poza zasięgiem obrysu koron drzew oraz z wykluczeniem terenów leśnych.

Zgodnie z informacjami zawartymi w KIP na etapie realizacji przedsięwzięcia będą występowały uciążliwości powodowane emisją hałasu pracujących urządzeń budowlanych oraz pojazdów obsługujących budowę. Natężenie tego hałasu będzie porównywalne z hałasem komunikacyjnym, a z uwagi na krótki czas trwania prac uciążliwość akustyczna nie będzie zagrożeniem dla środowiska. Ograniczanie emisji hałasu w czasie budowy polegać powinno na m. in. maksymalnym skróceniu czasu trwania wszystkich robót, wykonywaniu prac wyłącznie w porze dziennej (600-2200), stosowaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu do środowiska i dobrym stanie technicznym oraz unikaniu równoczesnej pracy hałaśliwego sprzętu budowlanego. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia realizacja planowanego zamierzenia wpłynie na poprawę stanu klimatu akustycznego w wyniku poprawy parametrów technicznych drogi.

W okresie realizacji przedsięwzięcia można spodziewać się również uciążliwości związanych z emisją substancji zanieczyszczających do powietrza, pochodzących z procesu spalania paliw w silnikach spalinowych samochodów i innych pojazdów wykorzystywanych przy pracach budowlanych i transportowych oraz rozkładania nawierzchni z masy bitumicznej. Etap realizacji inwestycji będzie krótki i nie wpłynie znacząco na stan środowiska i zdrowie ludzi. Wykorzystywanie sprzętu budowlanego sprawnego technicznie oraz zastosowanie właściwych rozwiązań organizacyjno-technicznych mających na celu ograniczenie emisji wtórnej pyłu z miejsc magazynowania sypkich materiałów budowlanych, a także prowadzenie działań zapobiegających wtórnej emisji pyłu z transportu  materiałów i odpadów oraz dróg, którymi poruszać się będą pojazdy wyjeżdzające z placu budowy zminimalizuje wpływ fazy realizacji inwestycji na powietrze.  Emisja substancji zanieczyszczających w tej fazie będzie miała charakter krótkotrwały, przejściowy a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych.

Uwzględniając charakter inwestycji oraz właściwości stosowanych materiałów stwierdza się, że zastosowane rozwiązania inwestycyjne nie będą przyczyną poważnej awarii przemysłowej ani katastrofy budowlanej zarówno w fazie realizacji, jak i podczas eksploatacji.

Oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko dla fazy realizacji należy minimalizować poprzez prawidłowe zlokalizowanie zaplecza wykonawstwa i właściwą organizację robót. Wykonawca robót powinien dysponować nowoczesnymi maszynami i urządzeniami sprawnymi technicznie.

Należy zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie obowiązujących przepisów i stosowanie ramowych wytycznych BHP. Maksymalne skrócenie harmonogramu robót i szybkie oddanie do eksploatacji inwestycji to również jeden ze sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko. Materiały stosowane podczas realizacji przedsięwzięcia, muszą posiadać wymagane atesty i spełniać odpowiednie normy.

Na etapie opracowywania Karty informacyjnej przedsięwzięcia nie przewidziano ingerencji w zieleń przydrożną, zadrzewienia. W przypadku gdy na etapie projektowym – opracowania projektu budowlanego – zaszłaby konieczność usunięcia drzew lub krzewów należy uzyskać zezwolenie właściwego organu.

Drzewa i krzewy nieprzeznaczone do wycinki należy zabezpieczyć poprzez:

- wykonanie ogrodzenia – teren ogrodzenia powinien obejmować powierzchnie równa powierzchni rzutu korony a dla drzew wąskich należy wykonać ogrodzenie o średnicy dwa razy większej od średnicy korony drzew;

- wykonanie osłon na pnie z mat, słomy na wysokości nie mniejszej niż 1,50m;

- podwiązanie gałęzi narażonych na uszkodzenie;

- zakaz wykonywania wykopów w odległości mniejszej niż 2,00m od pni drzew;

- zakaz wyrywania i miażdżenia systemów korzeniowych;

- zabezpieczenie systemu korzeniowego przed wyschnięciem przy użyciu maty bądź folii.

Prowadzone prace budowlane będą powodować płoszenie zwierząt (dotyczy wszystkich gatunków), dlatego też  prawdopodobieństwo przypadkowego zabicia ich przez ciężki sprzęt budowlany jest bardzo małe.

Na analizowanym terenie nie stwierdzono występowania gatunków płazów. W przypadku masowego pojawienia się gatunków płazów należy teren budowy na tym odcinku wygrodzić po obu stronach drogi przy użyciu ochronnych ogrodzeń tymczasowych (ogrodzenia tymczasowe należy wykonać zgodnie z zaleceniami przedstawionymi w opracowaniu  „Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki – Poradnik ochrony płazów” wydane przez Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot). W związku z planowaną przebudową przepustów drogowych należy zastosować takie rozwiązania techniczne (półki, narzut kamienny), które umożliwiają wykorzystanie tych elementów przez drobne zwierzęta i pozwolą na bezkolizyjne przekroczenie drogi pod jej korpusem.

Przedsięwzięcie usytuowane jest w obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 406 o nazwie „Niecka Lubelska Lublin”, którego zasoby wodne objęte są ochroną.    Zgodnie z „Planem gospodarowania wodami w obszarze dorzecza Wisły”                 (Dz. U. z 2016 r. , poz. 1911) inwestycja jest planowana na terenie jednolitych części wód podziemnych nr 88 oraz jednolitej części wód powierzchniowych Jankówka o kodzie europejskim PLR2000623746.  

Po analizie materiałów dostępnych na Hydroportalu KZGW, t. j. mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego stwierdza się, iż przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na terenach zalewowych.

Na podstawie wykazu obowiązujących stref ochronnych ujęć wody (obejmujących zarówno teren ochrony bezpośredniej i pośredniej), znajdujących się na obszarze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządy Gospodarki Wodnej w Warszawie, na terenie gminy Józefów nad Wisłą jak również na terenie całego powiatu opolskiego nie znajdują się strefy ujęć wód.  

Realizacja planowanego przedsięwzięcia ze względu na brak ingerencji w wody powierzchniowe, podziemne oraz uporządkowaną gospodarkę wodno-ściekową (brak zrzutów nieoczyszczonych ścieków do wód powierzchniowych i podziemnych oraz brak poboru wód powierzchniowych i podziemnych) nie wpłynie na ewentualne nieosiągnięcie, wyznaczonych dla wskazanych Jednolitych Części Wód, powierzchniowych i podziemnych, celów środowiskowych.

 

Z uwagi na rodzaj, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane do zastosowania rozwiązania chroniące środowisko przewiduje się, iż realizacja i eksploatacja oraz likwidacja przedsięwzięcia nie spowoduje ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz będzie odbywała się w sposób zapewniający nienaruszalność przepisów prawnych, dotyczących ochrony wód, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia

18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z dnia 28 listopada 2016 r.).

Inwestycja zlokalizowana jest w granicach Wrzelowieckiego Parku Krajobrazowego wraz z otuliną. Pozostałymi obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r., poz. 55 z późn. zm.) są:

  • obszar Natura 2000 Komaszyce PLH060063,
  • Obszar Natura 2000 Opole Lubelskie PLH060054,
  • Chodelski Obszar Chronionego Krajobrazu.

Inwestycja leży poza korytarzami wyznaczonymi według opracowania Instytutu Badań Ssaków PAN w Białowieży (2012 r.).

Na terenie Wrzelowieckiego Parku Krajobrazowego, zgodnie z § 5 pkt 1) rozporządzenia Nr 5 Wojewody Lubelskiego z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie Wrzelowieckiego Parku Krajobrazowego (Lubel. z 2005 r. Nr 73, poz. 1526) obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znaczącą oddziaływać na środowisko. Jednak art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody wskazuje, że zakazy nie dotyczą realizacji inwestycji celu publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zwanej dalej „inwestycją celu publicznego”. Budowa i modernizacja dróg należą do tego typu inwestycji.

Ze względu na charakter i lokalizację inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na najbliżej położone obszary chronione. Przedmiotowa inwestycja nie spowoduje trwałego uszczuplenia lub fragmentacji siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla ochrony których wyznaczone zostały obszary europejskiej ekologicznej sieci Natura 2000, a także innego rodzaju zakłóceń w funkcjonowaniu tej sieci. Zakres prac nie wpłynie negatywnie na zachowanie integralności obszarów ani spójności sieci ekologicznej. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia, jak i sama eksploatacja nie spowodują zjawisk w środowisku przyrodniczym, które mogłyby wywrzeć znaczące oddziaływanie na obszary Natura 2000 oraz na ochronę przyrody i krajobraz.

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia w postaci istniejącego szlaku komunikacyjnego drogi publicznej bez wytyczania nowego przebiegu, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych oraz istotnego negatywnego wpływu na klimat.

Planowane przedsięwzięcie nie jest położone na obszarach przylegających do jezior, a w rejonie jego realizacji nie występują uzdrowiska lub obszary ochrony uzdrowiskowej.

Przebudowywana droga przebiega przez tereny rolne i rozproszonej zabudowy mieszkaniowej (zagrodowej). Nie jest to obszar o znacznej gęstości zaludnienia – średnia gęstość zaludnienia na terenie gminy Opole Lubelskie wynosi około 49 osób/km2.

Zasięg przestrzenny oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia jego realizacji.

Biorąc pod uwagę charakter inwestycji i jej znaczną odległość od granicy państwa nie przewiduje się, aby jej oddziaływanie wykraczało poza terytorium kraju. Odległość dzieląca planowaną inwestycję z sąsiednimi krajami to ok. 130,00 km.

Charakter i skala przedsięwzięcia wyklucza możliwość wystąpienia oddziaływania o znaczącej wielkości lub złożoności.

 Przedsięwzięcie nie wywrze istotnego oddziaływania na środowisko zarówno podczas realizacji, jak i eksploatacji. Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i lokalne. W obrębie eksploatacji inwestycja nie będzie powodować przekroczeń standardów jakości powietrza, nie przewiduje się znaczącego negatywnego wpływu na środowisko związanego z emisją odpadów, nie będzie ono źródłem o istotnym oddziaływaniu na klimat akustyczny. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że poprzez wykonanie nowej nawierzchni na drodze oraz poprawienie jej parametrów technicznych – zanieczyszczenie powietrza zostanie zredukowane. Wykonanie nowej nawierzchni asfaltowej przyczyni się do redukcji występowania drgań oraz poprawy klimatu akustycznego.

         Po przeanalizowaniu szczegółowych uwarunkowań określonych art. 62a ust. 1 i  art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, stwierdzam, że przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia oraz obszarach ochrony uzdrowiskowej. Ponadto nie wiąże się ono ze znacznym zasięgiem ponadlokalnym, długotrwałym i nieodwracalnym oddziaływaniem związanym z emisją, wystąpieniem awarii przemysłowej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska, orzeczono jak w sentencji decyzji.

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie, za pośrednictwem tut. Organu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia lub ogłoszenia.

Zgodnie z art. 127a Kodeksu postępowania administracyjnego strony mogą w trakcie biegu terminu odwoławczego - zrzec się prawa do wniesienia odwołania doręczając organowi stosowne oświadczenie.

Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, niniejsza decyzja stanie się ostateczna i prawomocna.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie uprawnia do wycinki drzew ani rozpoczęcia budowy.

Decyzja niniejsza stanowi integralną część wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art.72 ust. 1 pkt 1-22 cytowanej na wstępie ustawy. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o 4 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

  1. Powiat Opolski
  2. Lubelska 4, 24-300 Opole Lubelskie.
  3. Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim z siedzibą w Poniatowej
  4. Młodzieżowa 2, 24-320 Poniatowa
  5. Strony postępowania wymienione w aktach sprawy

            na podstawie obwieszczenia zgodnie z art. 49 poprzez umieszczenie

            na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Opolu Lub.

  1.   Lubelska 4, na stronie internetowej

            www.umopolelubelskie.bip.lubelskie.pl

           Doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni

           od dnia publicznego ogłoszenia.

  1. a/a

 

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie,

      Wydział Spraw Terenowych V w Kazimierzu Dolnym

  1. Lubelska 4a, 24-120 Kazimierz Dolny.
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu Lubelskim
  3. Puławska 1, 24-300 Opole Lubelskie.
  4. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

Zarząd Zlewni w Radomiu

  1. Parkowa 2 A, 26-600 Radom.

 

Plik
pdf pobrano: 10 razy
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Plis Sławomir
Dodano do BIP dnia: 2021-12-22 15:23:40